Friday 3 April 2015

Langkah Pertama Saya Untuk Turunkan Berat Badan

Rasa stress pula akhir-akhir ni. Banyak yang menyangka saya ni sedang preggy anak kedua. Sampaikan ada yang sempat mengucapkan tahniah kepada saya, kalau tidak pun, ada yang menegur saya ni semakin bahagia. Badan dah jadi doraemon..Huhu... Mana tidak, perut pun dah boroi macam orang pregnant 5-6 bulan Malu pula ++..

Dagu ni pula dah jadi double chin. Banyak layer. Lengan ni pula ibarat lengan body builder yang tak berotot.
Masa pregnant first baby.. berat badan naik sebanyak 14kg..Lepas bersalin, berat badan turun 12kg. Tu pun sebab breasfeeding.

Tengok pada cousin saya, badan sangat kurus kerana breastfeeding sampai anak berusia 3tahun. Membantu juga. Tapi pada saya walaupun dah breasfeeding lebih 3 tahun...tak jalan pula... Tidak berkesan.

Masa kerja pula, pemakanan tak teratur, maklumlah kerja shift. Even dah tengah malam pun, makan juga. Dan hasilnya? Jadilah gajah.
Jadi saya pun beranganlah ingin mulakan diet tanpa ubat sendiri. Lebih selamat. Buat yang mampu saja dulu. Nak kurus, bukan usaha sehari atau dua hari tapi seumur hidup. Kalau berjaya kurus dalam masa singkat pun tak guna jika tak mampu bertahan. Akan kembali ke bentuk asal juga tu.. 

Saya terbaca ada sesetengah orang  yang berjaya turunkan berat dalam sebulan 1-2 kg saja.. Means, semangat tu kena berterusan. Baru nampak hasilnya. 

Meskipun hilang nikmat hidup pasal pemakanan yang sedap-sedap ni, tapi tak apalah. Kalau dah beransur turun berat badan, hasilnya pasti berbaloi. Saya buat banyak juga pasal artikel kurus ni. Tapi diri sendiri pula tak dapat praktikkan.. ho..ho..

Saya tak laratlah lakukan dengan mendadak. So, saya start slow sajalah. Apa yang membuatkan saya rasa paling best, setiap kali saya ingin lakukan aktiviti nak kurus, pasti mendapat penyertaan dan sokongan penuh dari En. Husband.

Jadi benda pertama yang saya dah mula lakukan adalah berhenti makan pada waktu malam. Ganti dengan oat sahaja. Walaupun oat ni adalah sumber karbohidrat, tapi ia mampu menurunkan berat badan kerana ia membantu mengurangkan kolestrol dalam darah. Amat baik untuk jantung. Jangan terkejut, sesetengah orang berjaya kurus dengan memakan oat sebagai rutin dalam diet setiap hari.  

Biasanya saya akan makan oat dibancuh dengan susu sahaja. Husband pula akan makan lauk dan kemudian minum oat. Apa yang baik pasal oat ni, ianya lambat hadam. Jadi anda akan rasa kenyang lebih lama.

Setiap kali ada masa, kami akan habiskan waktu petang dengan bermain sukan badminton. Cukuplah sekadar bermandi peluh. Dalam seminggu dapatlah bersukan 2-3kali macam tu. Sukan badminton ni sukan yang baik untuk jantung. Jadi ia memang membantu mempercepatkan pembakaran kalori. Saya akan pastikan markah dikira agar ada pembakar semangat tak mahu kalah pada suami. Jadi mulalah saya aktif berlari. Walaupun biasanya akan dikalahkan. Hehe..

Rasa-rasanya dah nak masuk seminggu jugalah.
Apa yang membuat saya kecewa,  turun tak sampai pun sekilo. Mungkin hanya beberapa ratus gram sahaja..huhu..

Husband pula turun berat sebanyak 4kg. Sungguh tak adil. Lepas tanya & tanya. Rupanya waktu tengahari di pejabat, dia hanya makan lauk dan sup hanya. Dia hanya makan nasi apabila lunch bersama saya. Advance la pula. 

'Kenapa tidak bagitau saya ?'  `Ko tidak tanya pun! LOL'

Bukan tak mengambil berat pasal si dia ya ; tapi dah masing-masing busy dengan komitmen pekerjaan hehe..

Jadi saya pun berhasrat lunch makanan yang ringan-ringan sahaja. Lagi baik tanpa nasi.

Saya pernah terbaca , faktor berat badan dipengaruhi oleh metabolism seseorang, ketinggian, jantina dan ada pula yang kata diet  kena ikut jenis darah untuk lebih berkesan..

So, saya just download app untuk kira kalori di mobile.. Lagi mudah. Tahu lah berapa pengambilan kalori sehari. 

Bmi normal adalah sekitar 18.5-24.5... Bmi saya kini ialah 25. Rasanya belum obes sangat lagi. Tapi still kena turunkan berat untuk kesihatan. Anda kena set target nak turunkan berapa kg dalam masa berapa lama. Saya ni cukuplah turunkan berat sekitar 8-10kg sahaja. Nampak macam sikit saja. Tapi nak mencapainya bukan main susah!

Secara amnya, wanita perlu ambil lebih kurang 1200 sehari untuk kurus. Itupun disertai dengan sukan 30 minit setiap hari. Manakala lelaki pula lebih kurang 1800 kalori sahaja. 

Waktu pagi. Saya tetap akan makan nasi. Breakfast lebih awal. Ianya penting untuk menstabilkan gula dalam darah. Lagi baik begini ;

Jadual saya :

Breakfast – 300 kalori

Lunch – 200

Dinner – 200

= 700 kalori. 

1200 – 700 = 500 kalori. 

Yang 500 kalori tu bolehlah tambah snek  ringan seperti salad dan buah-buahan. Makan snek diperantara makan breakfast / lunch / dinner.

Seorang rakan saya yang dah jadi kurus dan jelita kata tak salah nak makan apa pun. Kalau ikut caranya. Sekiranya dia dah makan kek, dia akan ambil tahu berapa kalori kek tu. Then, petangnya dia akan berjoging untuk bakar kalori tu. Lagi banyak kalori. Lagi jauh dia pergi berjoging. 

Untuk snek, Saya sediakan pelbagai jenis kacang sebagai santapan untuk mengunyah. Elak dari pergi mencuri-curi makan makanan berat. Ibarat tipu diri sendiri. Ho Ho..

Harap-haraplah berhasil. ~~

Baca bahagian kedua disini :
 Cerita pengalaman turunkan berat badan : My first 2kg !

No comments :

Post a Comment

Pesanan Editor ^_^

Sebarang komen yang berbaur spam, mengandungi link hidup / mati serta tujuan promosi dan pengiklanan tidak akan diterbitkan. Jika berminat untuk beriklan, mohon baca ruangan advertorial.