Thursday 19 November 2015

Untungnya Buat Duit Dengan Mempelajari Ilmu Affiliate

Ketika saya memulakan penulisan blog satu ketika dahulu, saya hanya tahu program pengiklanan ppc sahaja untuk blog. Ho ho.. kesian tak ?

Pada mulanya rasa agak tertipu juga kononnya untung buat duit dengan blog. Rupa-rupanya cukup banyak program yang kita boleh sertai dan promosi dengan menggunakan blog sebagai medium. Setakat ini, telah banyak ilmu internet yang saya pelajari dan masih melakukannya. Tapi, satu program yang cukup menarik minat saya sebagai blogger adalah jadi affiliater.

Apa itu affiliate ?

Bagi mereka yang baru sahaja mengenali affiliate, saya terangkan secara ringkas dan mudah menurut pemahaman saya.

Menjadi affiliate bermaksud menjadi orang tengah. Tugas anda adalah melakukan promosi. setelah anda mendaftar untuk program affiliate, anda akan diberi Id yang mengandungi link affiliate. Setiap produk yang terjual melalui link anda, membolehkan anda menjana komisyen.

Produk untuk affiliate terbahagi kepada dua. Samada produk fizikal ataupun produk digital.

Contoh produk fizikal : Baju, barang mainan, powerbank, suplemen kesihatan dan pelbagai lagi. Produk-produk seperti ini memerlukan postage.

Contoh produk digital : Ebook. Produk ini tidak perlu dipos. Ia hanya dihantar melalui emel sahaja.

Affiliate adalah program yang wajib anda sertai. Ia tidak terhad untuk blogger sahaja. Mana-mana individu yang berminat untuk menjana pendapatan affiliate pun boleh menyertai program ini. Anda hanya perlu bijak mencari medium untuk melakukan promosi sahaja.

Mana lebih baik : Dropship ataupun affiliate ?

Ho ho... anda tentu merasa hairan kenapa saya bandingkan affiliate dan dropship. Tiada kaitan dengan tajuk entri pula.. Sedangkan kedua-dua program ini cukup berbeza. Buat masa ini, dua kategori buat duit ini cukup popular samada dikalangan blogger atau non blogger.

Bila jadi dropshipper, anda kena promosi dan dalam masa yang sama berurusan dengan pelanggan. Dalam erti kata lain, anda perlu tahu 80% produk kerana soalan-soalan dari pelanggan anda yang kena jawab. Manager hanya tolong pos barang sahaja. Selesai deal dengan pelanggan. Anda kena berurusan dengan manager pula. Fuhh! Pengalaman saya dengan dropship betul-betul menjadikan saya bertambah pening dan sibuk. Bila pelanggan tanya saya mengenai barangan itu contohnya beg, kualiti. Disinilah saya terkejar-kejar bertanyakan tuan punya produk..payah tak ? hehe......

Affiliate tidaklah semudah A.b.c.. namun ia tidak buat kita pening kepala juga. Anda hanya promosi link saja. Bila pelanggan nak tanya soalan, mereka sendiri akan hantar emel pada tuan punya laman web. Jangan nafikan keuntungan affiliate. Ia sememangnya sangat untung jika diusahakan dengan betul.

Kenapa perlu belajar ilmu affiliate ?

Bagi saya ilmu adalah sesuatu yang penting...Sehingga ke hari ini, telah banyak juga ebook yang saya sendiri telah beli. Tanpa ilmu, tiada kejayaan yang akan kita dapat.

Saya sendiri telah menyertai banyak program affiliate. Salah satunya adalah ashadee. Tiada satu pun jualan yang terhasil. Ho ho.. Inilah akibatnya bermula secara try and error.. anda boleh lihat akaun ashadee saya yang penuh dengan 0.. Ini adalah screenshot saya sehingga bulan June 2015.


Selepas melihat begitu banyak 0 dalam akaun saya, sememangnya cukup menyedihkan. Barulah saya fokus sepenuhnya dengan affiliate. Dengan teknik yang betul dan ilmu dari mereka yang pakar,. Saya berjaya menjual 3 unit ebook dalam masa kurang 4 bulan..


Itupun hasil mencuba jual 1 jenis produk digital sahaja dari ashadee. Ia bukanlah kejayaan yang besar. Namun ia adalah permulaan yang baik dalam dunia affiliate bagi saya. Disinilah saya belajar langkah-langkah yang penting dalam program affiliate.

Jangan terpengaruh dengan screenshot ini ya.. meskipun komisyen ashadee ini untung. Masih ada banyak program affiliate yang menguntungkan dalam dunia ini. Saya masih mengumpulkan senarai-senarai program affiliate yang cukup menguntungkan dan terbukti membayar. Saya akan kongsikan kepada anda dientri lain. Setakat ini, ia masih belum siap lagi... ^_^..  ho ho

Jadilah Pakar affiliate 

Jika anda tercari-cari kursus dan latihan mengenai affiliate. Usahakan mencari ilmu yang akan menjadikan anda seorang master. Jangan cari ilmu asas sahaja. Saya sendiri memperhatikan banyak ilmu dari affiliate yang sudah senior.

Ada baik juga kita membeli ebook yang ditawarkan oleh pakar affiliate. Sebab mereka memberi guideline apa yang patut kita lakukan sebagai affiliater. Paling penting, ia menguntungkan untuk jangkamasa panjang. Oleh itu, pelaburan kadang-kadang perlu juga.

Susah bukan mencari program-program affiliate...Tetapi ada banyak sebenarnya program affiliate di malaysia. Cuma kita sahaja yang belum mengetahuinya. Apatah lagi seluruh dunia.. ho ho..












No comments :

Post a Comment

Pesanan Editor ^_^

Sebarang komen yang berbaur spam, mengandungi link hidup / mati serta tujuan promosi dan pengiklanan tidak akan diterbitkan. Jika berminat untuk beriklan, mohon baca ruangan advertorial.