Sunday 15 February 2015

Rahsia kulit cerah, halus dan anjal dengan kopi

Sebelum saya share dengan anda bagaimana nak menjadikan kulit lebih halus, lembut,cerah dan anjal dengan kopi.. Saya akan share apa sebenarnya rahsia kopi ..yang mana anda mungkin tak tahu :-)

Nak tahu rahsia kopi ?



Kopi sebenarnya cukup berkhasiat untuk kulit kita..Bukan untuk diminum ya :-)
Khasiat penggunaan kopi secara luaran untuk kulit.

1. kopi mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi. Dimana ia mampu menentang radikal bebas yang menyebabkan kerosakan pada sel kulit.

2. Kopi mampu melindungi  kulit dari sinaran matahari yang panas, UVB merbahaya kepada kulit. Ia boleh menjurus kepada penyakit kulit serta mengancam nyawa. Penggunaan kafein mampu membantu sel kulit kita untuk menentang karsinogen UV yang sememangnya tidak sihat.

Menurut satu lagi kajian, kafein sebenarnya menghalang kerosakan DNA.  Maka apabila kita melindungi kulit daripada kesan-kesan buruk UVB. Ia telah membantu kita mengalami rawatan terapeutik untuk kanser kulit yang bukan melanoma.

3.  Kopi membuatkan kulit anda lebih sekata dan cerah.  Ia memberi isyarat kepada tubuh untuk pembaikan tisu. kopi memainkan peranan penting dalam mengawal sel pertumbuhan semula,meningkatkan hidrasi kulit serta menambah keanjalan kulit.

4. Selain itu, Kopi juga memperbaiki peredaran darah kita ya agar ia menjadi lebih lancar :-)

Baiklah,bagaimana caranya menggunakan kopi ni ?

Caranya cukup mudah. Beli serbuk kopi yang ada jual dipasaran. Sebaik-baiknya yang tidak mengandungi sebarang campuran. Jangan pula anda guna kopi 3 dalam 1 ;

Saya juga mengamalkan kopi untuk mengekalkan kulit yang sihat dan lembut !

Gunakan kopi sebagai skrub mandian anda. Ia berkesan menanggalkan kesan kotoran daki serta menanggalkan sel kulit mati. Boleh amalkan 2-3 kali seminggu ya ..

Lumur kopi dan urutlah  keseluruh badan.. Dan pastikan rambut anda bersanggul agar anda senang untuk lumur dan mengurut pada bahagian leher. Bukan untuk wanita sahaja ya... Lelaki juga boleh !

Relaks selama 5-15 minit. Ikut kesukaan anda.

Kemudian bilas seperti biasa. Gunakan air paip sahaja.. Jangan bilas dengan warm/ hot water.

Dah selesai bilas ?
Mandi dengan sabun seperti biasa. Saya amat menggalakan anda menggunakan yogurt untuk kecantikan kulit juga... Tak perlulah yang asli. Beli yogurt protein jenama protex.. kulit akan jadi sangat lembut dengan gabungan kedua bahan ni = KOPI + YOGURT..

Sabun ni juga sesuai untuk anak kecil kerana ia mengekalkan kelembutan kulit mereka serta ia juga bersifat antibakteria.. 1 bonus..Sesuai untuk anak-anak yang aktif bermain dan terdedah kepada pelbagai jangkitan persekitaran :-)

No comments :

Post a Comment

Pesanan Editor ^_^

Sebarang komen yang berbaur spam, mengandungi link hidup / mati serta tujuan promosi dan pengiklanan tidak akan diterbitkan. Jika berminat untuk beriklan, mohon baca ruangan advertorial.