Sunday 17 November 2013

Fakta Penting Tentang Antibiotik Anda Perlu Tahu

Apa itu antibiotik ?

Antibiotik, juga dikenali sebagai anti bakteria, ia merupakan ubatan yang memusnahkan atau melambatkan pertumbuhan bakteria. Perkataan Yunani anti bermaksud "melawan", dan perkataan Yunani bios bererti "hidup" (bakteria bentuk kehidupan).

Antibiotik digunakan untuk merawat jangkitan yang disebabkan oleh bakteria. Bakteria adalah organisma mikroskopik, sesetengahnya boleh menyebabkan penyakit.

Penyakit seperti jangkitan kemaluan, tuberkulosis, salmonella, dan banyak lagi jenis jangkitan boleh disebabkan oleh bakteria. Sesetengah bakteria  tidak merbahaya, manakala bakteria lain baik untuk kita.

Sebelum bakteria membiak dan menimbulkan simptom penyakit, sistem imuniti badan biasanya boleh memusnahkan bakteria. 

 Kita mempunyai sel darah putih khas yang menyerang bakteria berbahaya. Walaupun simptom jangkitan timbul, sistem imun kita biasanya boleh menghadapi dan melawan jangkitan. Terdapat juga ketika, antibiotik diperlukan apabila bakteria terlalu banyak.

Kenapa pengambilan antibiotik dikawal ?

Kita mungkin merasa hairan mengapa antibiotik mesti dipreskripsikan oleh doktor dan tidak boleh dijual dimana-mana farmasi walaupun diketahui jenis antibiotik yang sesuai untuk jangkitan tertentu.

1. Pengambilan antibiotik yang diberi mestilah sesuai dengan jenis jangkitan yang dialami pesakit.
2. Semua antibiotik mempunyai dos dan kekuatan yang tersendiri. Doktor akan menentukan kekuatan antibiotik yang sesuai.
3. Tempoh yang sesuai untuk melawan jangkitan. Contohnya seminggu.


Pentingnya Pengambilan antibiotik.

 Sesetengah orang yang tidak menyedari kepentingan antibiotik mungkin akan mengabaikan pengambilannya seperti makan hanya apabila ingat (Tidak ikut masa) dan tidak menghabiskan antibiotik yang diberi.

Perlu diketahui, pada saat anda memakan antibiotik, bakteria hanya lemah seketika. Ia memerlukan serangan yang berterusan untuk membunuhnya. Ketika anda lalai untuk memakan antibotik.. Bakteria yang lemah akan kembali menjadi kuat.

Ia telah mengenalpasti jenis antibiotik yang menyerangnya, dan telah menjadi kebal kepada antibiotik ini. Maka antibiotik ini tidak boleh diambil lagi. Anda memerlukan dos antibiotik yang lebih tinggi.

Antibiotik yang diambil dengan terlalu banyak akan menyebabkan fungus tumbuh sebaliknya.

Sesetengah jangkitan ringan seperti batuk dan selesma tidak memerlukan antibiotik. Antibiotik mempunyai kesan negatif jangkamasa panjang dengan melemahkan sistem imuniti badan kita.

~ Semoga bermanfaat !

No comments :

Post a Comment

Pesanan Editor ^_^

Sebarang komen yang berbaur spam, mengandungi link hidup / mati serta tujuan promosi dan pengiklanan tidak akan diterbitkan. Jika berminat untuk beriklan, mohon baca ruangan advertorial.