Sunday 18 November 2012

Tips Merawat Jerawat Dibadan

Mempunyai jerawat diwajah sudah cukup merunsingkan. Apatah lagi jerawat dibadan. Masalah ini lebih umum berlaku pada orang lelaki. Namun tak kurang juga yang berlaku pada perempuan. Biasanya jerawat ini lebih suka tumbuh dibahagian belakang tubuh badan, sekitar bahu ataupun dibahagian tengah dada.

Pentingnya menghindari jerawat pada tubuh

Pada mulanya saya tak pedulikan sangat mengenai hal ini. Sampailah di satu ketika saya menggunakan dress, rakan baik saya menegur bahu belakang saya tanpa jerawat. Dan saya menyedari pentingnya penjagaan tubuh selain wajah. 

Pastinya anda akan merasa segan untuk mengenakan pakaian seperti dress atau mandi di pantai bersama rakan-rakan dengan jerawat yang banyak dibadan. 
Walaupun hal ini nampak kecil, namun ia mampu menggugat penampilan diri anda. 

Tips ini adalah berdasarkan pengalaman sebenar rakan terdekat saya. 

Punca jerawat adalah disebabkan oleh perubahan hormon yang tidak menentu, kebersihan dan banyak lagi.

Jerawat stress biasanya lebih suka tumbuh diwajah. Jerawat pada badan lebih dikaitkan dengan faktor kebersihan diri. 

Jika anda kerap berpeluh, pastikan anda menukar pakaian dengan kerap. Elakkan menunggu sehingga peluh kering dibadan. gunakan pakaian cotton base yang nipis dan menyerap peluh. 

Jika anda seorang lelaki yang jarang mengenakan pakaian dirumah, pastikan persekitaran rumah anda bersih. Ini penting untuk mengelakkan tubuh anda terdedah kepada habuk. 

Penting! : Pastikan cadar anda dicuci ataupun tukar setiap 2-3 hari terutamanya jika anda kerap berpeluh. Sesetengah orang tak selesa menggunakan cadar ketika tidur. Namun terpaksalah anda biasakan diri menggunakannya. Siapa tahu kulat sedang membiak ditilam anda?

Jangan terkejut, seorang rakan saya sembuh daripada jerawat badan dengan hanya menjaga kebersihan tempat tidurnya. 

Banyak produk jerawat terkini di pasaran. Abang saya yang mengalami masalah serupa juga mencuba pelbagai produk jerawat badan. Hasilnya = Sama juga.

Anda hanya perlu menggunakan sabun antibacterial untuk badan. Contohnya detol. Ianya berkesan membunuh jerawat dibadan anda!

Jika anda menggunakan sabun jenis buku, elak share dengan orang lain. Anda juga tidak digalakkan berkongsi peralatan mandi seperti body rub dan tuala. 

Pastikan kebersihan tuala mandi anda..

~Semoga tips mudah dan ringkas ini membantu anda.

No comments :

Post a Comment

Pesanan Editor ^_^

Sebarang komen yang berbaur spam, mengandungi link hidup / mati serta tujuan promosi dan pengiklanan tidak akan diterbitkan. Jika berminat untuk beriklan, mohon baca ruangan advertorial.