Friday 8 June 2012

Persediaan Penting Anda Perlu Tahu Sebelum Merancang Untuk Hamil

Tips membuat persediaan sebelum hamil ni adalah  buat suami isteri yang baru berhasrat menimang cahaya mata ataupun baru berkahwin. Baca artikel ini untuk mengetahui adakah diri  anda telah bersedia untuk menerima kehadiran orang baru dalam hidup.

 kedudukan kewangan telah stabil
Anda memerlukan sumber kewangan yang cukup untuk menampung belanja anak contohnya susu tepung, lampin pakai buang dan banyak lagi keperluan bayi. Jika kedudukan kewangan anda sekarang hanya mampu untuk menampung hidup anda berdua, sebaiknya tangguhkan dulu hasrat ini sehingga kedudukan kewangan anda kukuh.

Tidak mempunyai sebarang komitmen yang besar  
Maksud saya disini adalah keadaan yang tidak membenarkan isteri untuk mengandung sekiranya terlibat dengan sebarang kursus ataupun banyak merantau atas urusan kerja.

Tidak terlalu muda 
Pastikan anda sememangnya telah berpuas hati melalui zaman bujang anda dan telah bersedia untuk melalui alam rumahtangga. Mempunyai anak diusia yang muda bahkan bergelar remaja sebenarnya tiada masalah jika pemikiran dan minda anda sudah cukup matang.

Tidak terlalu berusia 
Wanita yang berkahwin lewat dalam usia 35-40 tahun ke atas mempunyai risiko bahaya terhadap kehamilan seperti placenta previa, kurang air ketuban dan pelbagai lagi komplikasi lain.

Sihat tubuh badan  
Sebaiknya anda dan pasangan berjumpa dengan doktor anda terlebih dahulu untuk mengetahui jika anda tidak menghadapi sebarang masalah untuk hamil seperti pembawa talasemia dan sebagainya. Sebarang risiko boleh menyebabkan bahaya pada janin.

Persediaan emosi
Anda berdua bersedia sepenuhnya dari segi emosi untuk menerima cahaya mata. Berbincang dengan pasangan anda. Jangan buat keputusan sebelah pihak sahaja.

Bersedia korbankan masa rehat  
Ni paling penting. Anda berdua haruslah bersedia mengorbankan masa nak bersenang-senang dan santai buat benda yang disukai. Lepas ni, masa sepenuhnya buat bayi. Dia perlukan perhatian penuh daripada kita. Lupakanlah hasrat anda nak pergi melancong atau tengok wayang demi anak anda.

Bersedia berbagi kasih sayang
Sekarang kasih sayang kena share dengan pasangan dan bayi. Pastikan bayi mendapat keutamaan kasih sayang dahulu.

Suami bersedia melayan karenah isteri   
Pembawaan semasa hamil seperti alahan, mengidam dan perubahan emosi isteri boleh jadi amat luar biasa. Suami kenalah banyak bersabar menerima perubahan isteri sepanjang tempoh hamil ya :-)

Sekiranya anda telah bersedia untuk perkara yang saya sebutkan ini, maka anda telah LULUS untuk menerima orang baru dalam hidup anda! tahniah ^_^




No comments :

Post a Comment

Pesanan Editor ^_^

Sebarang komen yang berbaur spam, mengandungi link hidup / mati serta tujuan promosi dan pengiklanan tidak akan diterbitkan. Jika berminat untuk beriklan, mohon baca ruangan advertorial.