Friday 14 June 2013

Apa itu Meliodosis ?

Ini adalah medical notes saya yang pertama sejak bekerja dalam sektor perubatan..Sebab saya memilih untuk menulis mengenai penyakit ini adalah kerana akhir-akhir ini penyakit meliodosis semakin menular.. Membuatkan saya lebih alert tentang penyakit ini... Betapa bahayanya meliodosis hingga boleh meragut nyawa..

Saya akan terangkan serba sedikit mengenai meliodosis yang saya ketahui...

Kenali meliodosis....  Apa itu meliodosis...?


Melioidosis adalah penyakit berjangkit yang disebabkan oleh bakteria Gram-negatif, Burkholderia pseudomallei, yang ditemui di dalam tanah dan air. Ia wujud dalam bentuk akut dan kronik. 


Simptom Meliodosis

Gejala boleh termasuk sakit di dada, tulang, sendi atau; batuk jangkitan kulit, nodul paru-paru dan pneumonia.

Meliodosis akut

Untuk pengetahuan anda...akut bermaksud yang berlaku secara mengejut dan teruk dalam masa yang singkat. Seorang pesakit dengan melioidosis aktif biasanya hadir dengan demam. Kesakitan atau gejala-gejala lain yang memerlukan tumpuan secara klinikal , terdapat dalam kira-kira 75% daripada pesakit.

Gejala tersebut termasuk batuk atau sakit dada berhubung dgn selaput dada yang menandakan radang paru-paru, tulang atau sakit sendi menandakan osteomielitis atau septik artritis, atau selulitis. Jangkitan intra-abdomen (termasuk hati / atau yg berkenaan dgn limpa abses, atau abses prostatik)

Meliodosis kronik

Melioidosis kronik biasanya ditakrifkan sebagai tempoh gejala melebihi 2 bulan dan berlaku dalam kira-kira 10% daripada pesakit.Secara klinikal, pesakit melioidosis kronik hadir dengan simptom yang pelbagai termasuk  jangkitan kulit yang kronik, ulser kulit dan nodul paru-paru atau  pneumonia kronik, yang sama seperti tuberkulosis (batuk kering),  melioidosis kronik boleh menyerupai tuberculous pericarditis. 

Bagaimana mencegah

B. pseudomallei biasanya didapati pada tanah ataupun air yang telah tercemar khususnya semasa banjir ataupun kawasan berlumpur ... Pastikan anda mendapatkan bekalan minum air yang bersih untuk mengelakkan jangkitan ini.
Perlu diketahui vaksin penyakit ini belum ditemui dan rawatan adalah berdasarkan simptom-simptom yang hadir pada pesakit...

Rawatan pesakit yang telah terdedah

Pesakit yang telah terdedah kepada meliodosis biasanya dirawat dengan ubat antibiotik secara intravenous...

Golongan yang berisiko

Adalah mereka yang menghidap penyakit diabetis mellitus,pesakit thalasemia, pesakit buah pinggang,pesakit cystic fibrosis dan para petani ...Jangkitan dipercayai berpunca daripada kulit yang terbuka atau luka...dan sedutan aerosolized B..

1 comment :

  1. adakah pesakit yg menghidap meliodosis boleh mengjangkiti org lain yg ada direct contact dgn pesakit?

    ReplyDelete

Pesanan Editor ^_^

Sebarang komen yang berbaur spam, mengandungi link hidup / mati serta tujuan promosi dan pengiklanan tidak akan diterbitkan. Jika berminat untuk beriklan, mohon baca ruangan advertorial.