Monday 8 June 2015

Lakaran Kapal Terbang, Pesawat Moden Dan Dinosaur Ditemui Pada Dinding Mesir Purba 3000 Tahun Lalu

Sejarah planet kita sebenarnya lebih kompleks dari yang kita bayangkan. Menurut fakta sejarah, manusia zaman purba digambarkan sebagai mahkluk yang mempunyai pemikiran dan kebijaksanaan yang singkat dan terhad.

Namun begitu, pelbagai penemuan yang membuktikan kebijaksanaan manusia zaman purba yang melampaui imaginasi. Ini termasuklah pembinaan piramid besar giza. Ia dibina dengan ketepatan struktur yang cukup luar biasa. Piramid agung giza adalah salah satu teknologi canggih zaman purba.

Sekitar tahun 1848, satu lagi penemuan yang amat mengejutkan para arkeologi. Simbol yang terletak pada pintu masuk setinggi 10 meter ke kuil seti di Abydos. Apa yang mengejutkan para pengkaji ? Simbol pada dinding.

Simbol kapal, pesawat moden serta dinosaur menghiasi dinding


Penemuan ini menimbulkan perdebatan hangat serta kontroversi dikalangan ahli arkeologi serta para pengkaji mesir. Bagaimana simbol ini sama dengan teknologi moden ?

Mengenai hieroglif dinosaur pula, bagaimana manusia zaman purba mengetahui tentang haiwan ini, sedangkan dinosaur telah pupus berjuta tahun lalu dan fakta tentang haiwan ini hanya diketahui apabila ahli saintis moden mula menggali beberapa ratus tahun lalu.

Satu lagi penemuan mengejutkan mengenai lakaran dinosaur ditemui di Kemboja. Ia terletak pada kawasan hutan yang dalam. Pembinaan kuil dan istana pada tamadun khmer. Salah satu kuil itu yang dikenali sebagai Ta Prohm.

Hampir setiap dinding dihiasi dengan ukiran haiwan-haiwan biasa seperti monyet, rusa, kerbau, burung kakak tua dan cicak.

Menurut arkeologi, kuil ini dijangka berusia 800tahun 

Tapi, apa yang membuatkan penemuan ini unik adalah ukiran rumit dinosaur serupa stegasaurus. 

Bagaimana tukang ukir kuil buddha mengetahui rupa bentuk dinasaur ini sedangkan saintis barat hanya mula memasang rangka dinosaur dalam dua abad lalu.

Satu penemuan lagi yang kita tidak jangka mengenai seni ukiran dinosaur adalah pada batu purba, Ica ancient stones yang ditemui di Peru. Batu-batu yang mempunyai pelbagai ukiran dari zaman purba. Ia ditemui oleh penduduk sepanyol pada 1535. Namun begitu, pada tahun 1562, peneroka sepanyol ini telah menghantar beberapa batu ini kembali ke sepanyol.

Pelbagai rekaan ukiran ditemui pada batu ini termasuklah ukiran dinosaur.


Dinosaur ini dikenali sebagai triceratops.

Batu Ica yang dianggap sahih ini mengandungi beberapa maklumat yang luar biasa. Ini termasuklah anatomi dinosaur yang digambarkan pada batu-batu ini.

# Kesimpulan ? Adakah ini juga salah satu fakta yang membuktikan manusia telah berjaya kembali ke alam lalu..

Selamat membaca & Semoga bermanfaat !






No comments :

Post a Comment

Pesanan Editor ^_^

Sebarang komen yang berbaur spam, mengandungi link hidup / mati serta tujuan promosi dan pengiklanan tidak akan diterbitkan. Jika berminat untuk beriklan, mohon baca ruangan advertorial.